Koppla ihop PA

www.Hyrabackline.se erbjuder kurser i ljudteknik, kontakta oss för att veta mer.

Några tips om hur man kopplar sin ljudanläggning:

Kablar: För att koppla ihop det hela behövs kablar. Du har i huvudsak tre sorters kablar att hålla reda på till ett mindre PA:
1. Elkabel
2. Signalkabel       Vanligast är: “XLR“, dvs “mikrofonkabel”)

Telekabel kallas ibland: “gitarrkabel”, (eller på engelska  “jack cable”)  Till CD spelare används “RCA“, och utgången ifrån telefoner/ datorer används “minitele” eller även kallad “3,5mm tele”


3. Högtalarkabel   även kallad ” Speakon kabel

Speakon_hyrabackline

Speakon kabel = högtalarkabel

Multikabel

Multikabel= flera kanaler in / ut

Proco Hog-Mic

XLR kabel = mikrofonkabel / signalkabel

Life-Lines

Telekabel = gitarrkabel / monotele kabel

Elkablarna matar utrustningen med ström. De ska alltid vara jordade och strömmen måste komma från ett jordat uttag. Ta all ström från ett enda uttag.   Vanliga kablar är 230V, samt trefaskablar 16A, 32A som känns igen på de stora röda kontakterna, dessa kopplas till små undercentraler  (byggcentral)
Signalkablar är alla audiokablar före slutsteget: mikrofonkabel (xlr-kabel), telekabel, multikabel, gitarrkablar( telekabel) som finns i både mono / stereo eller balanserade eller obalanserade telekablar,  med flera.

Dags att koppla upp

En möjlig arbetsordning kan se ut så här:
1. Ställ all utrustning där den ska stå
2. Dra elkabel till all utrustning. Vänta med att slå på ström innan all utrustning är inkopplad!
3. Koppla ihop mixer, slutsteg och högtalare. Starta strömmen den ordningen, först mixerbordet, 2 förstärkare / keyboards mm, 3 förstärkare till PA / de aktiva högtalarna.
4. Koppla in en ljudkälla (en cd/mp3-spelare eller en mikrofon) och prova att det låter gå igenom alla monitorerna så att de låter likadant och att det låter bra om dem, ev får man göra lite EQ för att få dem att låta som man önskar. Anteckna var monitorerna står genom en liten skiss på scenen.  Tänk på att när du säger höger eller vänster till dem på scen, så säg det ur bandets perspektiv.
5. Anslut alla mikrofoner och instrument. Tänk på att vissa mikrofoner / DI boxar kräver att man ger dem +48V för att fungera; tryck in knappen för +48V på de kanaler som behöver det.

Skriv upp vilken kanal varje instrument får.

En lista kan se ut så här  1) Bastrumma 2)Virveltrumma 3 ) puka1,  4) puka 2,  5) Golvpuka  6)Hihat  7)Overhead ,  8)Overhead,   9) Elbas,  10)Gitarr  11) sång 1, 12) sång 2, 13) Trumpet

80s-live-2760.jpg

Ibland blir det många kanaler! *Här dubbla trumset, slagverk, massor av gitarrer, kör, och stråksektion.

 

Anteckna på mixerbordet vilken kanal som har vilket instrument med skrivtejp.

6. Gör en linecheck (testa att du har ljud från alla mikrofoner och instrument). Ha då en medhjälpare till hands, som kan knacka eller prata i alla mikrofoner på scenen, samt att göra en enkel lyssning i monitorerna så att mikrofoner, elpiano etc hörs direkt när bandet ska kliva på scenen.  OBS  Gain, dvs ingångsnivå är viktigt att kolla innan man trycker igång en kanal.

7. Gain

Ordet Gain, betyder ingångsvolym”.   Den styr volym till alla tappningar, dvs även monitorer, så när du ändrar denna, så påverkas alla monitorer.  Viktigt att ha en gain som inte överstyr / distar.  Gain är faktiskt det första jag justerar när jag ska göra en soundcheck. Om gain är på 0, så hörs oftast ingenting, och är den ställd för högt, så distar det redan i ingången på mixern, ( oavsett hur dyr den är)

*I större PA sammanhang så har man ibland två ljudtekniker, där en person sköter scenljudet, och en annan ljudet till publiken. I dessa system kan man då ha en “gainchef” dvs en av teknikerna är den som bestämmer gain. Nuförtiden  på moderna mixerbord, så kan man ha individuell gain, vilket innebär att man inte behöver en “gainchef” utan kan justera precis som man vill vid sitt mixerbord.

 

Del 2

Här kommer några tips, för dig som nu  har lite  koll på bandet, och vill ge dem ännu lite bättre förutsättningar:

Innan bandet kliver på scenen så kan man göra en rundgångs test.  Detta görs genom att dra upp ljudet på  samtliga mikrofoner, i monitorer samt i PA.  När man drar upp ljudet tillräckligt starkt, så kommer vissa frekvenser att ge feedback, dvs att ge rundgång.   Ett tips om man själv inte direkt hör vilken frekvens det är, är att använda sig av en stämapparat eller en telefon med en stämapparats app där man kan se vilken frekvens som är starkast, (det finns flera gratis varianter att välja emellan) Man kan då välja att ta bort den problematiska frekvensen på några olika sätt:  kontakta www.Hyrabackline.se

A)  Att ta bort / eller sänka den på monitorernas EQ

B) Att ta  frekvensen på mikrofonens EQ

C) Att ta  frekvensen på EQ till PA. Oftast så vill man vänta med detta tills de ovanstående är lösta först.

Du kopplar med fördel upp själva pa:t först och provar att det låter som det ska innan du ansluter alla mikrofoner och instrument. Skulle någonting vara fel upptäcker du det på ett relativt tidigt stadium och kan då vidta lämpliga åtgärder för att lösa problemet. Fungerar allt som det ska så långt, kan du å andra sidan andas ut och gå vidare med att koppla upp mikrofoner och instrument. Se till att ha god tid för att sätta upp systemet.

-Kontakta oss

Kontaktakontakta www.Hyrabackline.se